Info en chat voor studentenStudiemethode

Zelfstudie? Hoe pak ik dat aan?


Het vraagt veel discipline om op eigen houtje je leerstof onder de knie te krijgen. Met volgende tips geraak je al ver! Heb je zelf nog een tip? Stuur deze dan zeker door naar teleblok@cm.be.

Breng structuur aan in je dag

Een duidelijke structuur helpt je om minder te moeten onthouden wat je allemaal te doen hebt, om gefocust bezig te zijn met wat je doet en om meer grip te krijgen op je dag. 

  • You snooze, you lose. Sta elke ochtend rond hetzelfde moment op. Is dat een uitdaging? Leg dan je wekker ver genoeg zodat je zeker uit je bed moet ‘rollen’. 
  • Een ochtendritueel zorgt ervoor dat je fris en monter de dag kunt starten: een wandelingetje, lekker ontbijt, koele douche ... Zo heb je een geconcentreerde studeerkop met een maximum aan comfort, ideaal! Een avondritueel helpt je om beter in slaap te vallen: schakel je schermen een halfuur voor het slapen gaan uit, lees een boek, luister naar muziek … 
  • Sociale controle kan geen kwaad. Vind je het niet evident om jezelf aan de lessen te zetten? Plan een vaste check-in met je medestudenten of vrienden (bv. Whatsapp, telefoontje, Skype …) om elkaar te wekken of om elkaar te motiveren om je doelen te halen. 
  • Het kan helpen om je dagen in te plannen zoals je normale schoolrooster. Zo behoud je de structuur die je al had. 
  • Met onze studieplanners (voor elk wat wils) maak je je studeerwerk visueel, bepaal je de to do’s van de dag of week en volg je beter je vooruitgang op. Formuleer je doelen zo klein en haalbaar mogelijk. Want het afvinken van elke kleine stap voelt amaaaaazing! 
  • Wissel studeren en ontspannen af. Je kunt je maximum 50 minuten aan één stuk optimaal concentreren. Gebruik bijvoorbeeld een pomodoro-tracker (of een keukenwekker) waarmee je blokken van 25 minuten concentreren afwisselt met een korte pauze. Ook met de toggl-app heb je een duidelijk overzicht van wat je al gedaan hebt. 
  • Examens zijn een marathon, geen sprint. Je onthoudt meer als je elke dag één uur studeert, dan 1 dag in de week 7 uur. Stop dat uitstellen en ‘eat that frog’! 
  • Maak duidelijke afspraken met je studiegenoten en huisgenoten wanneer je wél en niet bereikbaar bent. Hang bijvoorbeeld je planning op de deur. Heb je groepstaken? Dan helpt Trello om een goed overzicht te bewaren van wie wat doet.

Verwerk je leerstof actief en zorg voor afwisseling

  • Maak je leerstof levendiger. Powerpoints zijn droge kost zonder de uitleg van je prof. Steek wat leven in het studeren door ezelsbruggetjes te verzinnen en voldoende voorbeelden te zoeken. Maak eens een mooi schemaatje of flashcards van je nota’s of stel een test op. Deel je tips met studiegenoten! Voldoende afwisseling in studiemethode helpt je trouwens niet alleen beter memoriseren maar werkt ook motiverend. Varieer in computertaken en pen en papier- taken, zo geef je je ogen voldoende rust van het scherm. 
  • Bundel je vragen voor je docent en stuur ze daarna door. Voor je docent is deze nieuwe situatie ook een uitdaging. Geef je noden aan. 
  • Ga op virtueel café. Spreek af met je studiegenoten om regelmatig samen te skypen om over de leerstof te discussiëren. Zo blijft er meer kennis hangen en kun je vragen stellen aan elkaar.

Studieomgeving en concentratie

  • Ga naar een digitale studieruimte. Helpt de aanwezigheid van anderen jou om je te concentreren op het blokken? Studeer dan samen met vrienden op Skype. Of neem een kijkje op studywithme of studyvibes. Heb je nood aan muziek op de achtergrond? Ga voor de chille studeervibes van deze lofi hiphoplijst

Meer tips vind je bij concentratie of afleiding.

Relax en beweeg die benen

Neem voldoende ontspanning en beweeg minstens 30 minuten verspreid over de dag. Dit heeft een positief effect op je concentratie en zelfvertrouwen en verlaagt je stress. 

Enkele tips: 

  • Maak een wandeling in stilte of praat ondertussen (telefonisch) even bij met je vrienden. 
  • Ga een rondje joggen, doe jumping jacks, of probeer een 10 min Youtube-challenge
  • Heel wat (sport)scholen bieden online beweeglessen aan, probeer eens uit! 
  • Kies voor yoga of kom helemaal tot rust via een online oefening of een mindfulness-app zoals Calm
  • Leer je grootouders de virtuele wereld van Skype kennen of schrijf hen een leuke brief. 

Check hier nog meer tips!

Draag zorg voor elkaar en durf hulp vragen!

Het is even wennen aan de nieuwe situatie, wees dus niet te streng voor jezelf. 

  • Het is oké als het even niet lukt. Wees mild voor jezefl! Heb je het even te moeilijk, dan kun je altijd contact opnemen met Teleblok.
  • Gun jezelf een dagelijks piekermoment. Het is normaal dat je soms een onrustig gevoel hebt door alle veranderingen. Gun jezelf een vast piekermoment om je even ‘volop’ zorgen te maken en schrijf het desnoods van je af. Probeer het daarna los te laten en verder te gaan met je dag. 
  • Laat weten dat je aan een ander denkt. Veel studenten voelen zich sneller eenzaam en onzeker tijdens deze periode. Vraag een extra keertje hoe het met hen gaat .?. #draagzorgvoorelkaar 

Wat geeft jou energie? Dansen? Puzzelen? Een warm bad? Maak hier tijd voor wanneer je even vast zit.

Gerelateerde thema's