Wat is stress?
HomeStress

Wat is stress?


Stress is een soort vecht-vluchtreactie. Je hartslag versnelt. Je ademt sneller en dieper en je spieren spannen zich op. Daar is een goede reden voor: het helpt je om te vechten of vluchten in een bedreigende situatie. Zo is de kans groter dat je de situatie goed te boven komt. Maar als je te veel of te lang strest, blokkeer je.

Een beetje stress is goed

Stress is een normale reactie van je lichaam op een bedreiging uit je omgeving. Er zijn zaken die je belangrijk vindt, die je nastreeft en die je wilt bereiken. Als die in het gedrang komen, reageert je lichaam met stress. 

De examens lokken bij bepaalde mensen veel stress uit en bij anderen bijna geen. Een beetje stress is goed, het helpt je om gefocust te blijven en je aandacht niet te doen verslappen. Tijdens evaluatiemomenten kan die tijdelijke vorm van stress je helpen om beter te presteren. Te weinig stress kan tot verveling leiden. Je bent dan onvoldoende gefocust waardoor je misschien minder goed presteert.

Bij studeren gaat het net omgekeerd: dat lukt meestal beter als je redelijk ontspannen bent. 

Negatieve stress

Sleept stress te lang aan? Dan slaat die om naar negatieve stress. Dat kan klachten geven die veel van je aandacht opeisen. Daardoor heb je minder aandacht en energie over voor de taken waarmee je bezig bent. Ze waarschuwen je dat de spanning te hoog oploopt of al te lang duurt. Negeer deze signalen niet:

Lichamelijke klachten

  • hoofdpijn
  • moeilijk in slaap raken of veel wakker worden
  • spierpijn
  • hartkloppingen
  • drukkend gevoel op de borst
  • oppervlakkige ademhaling
  • je altijd moe en lusteloos voelen
  • maag- en darmstoornissen
  • zenuwtrekjes

Emotionele klachten

  • snel geïrriteerd zijn
  • snel huilen
  • gespannen en onrustig voelen
  • vlug emotioneel reageren
  • zelden lachten of glimlachen
  • sombere en pessimistische gedachten hebben

Verstandelijke klachten

  • black-out
  • verstrooid zijn
  • snel vergeten
  • concentratiemoeilijkheden
  • piekeren
  • overdreven waakzaam zijn

Veranderingen in gedrag

  • bepaalde problemen ontkennen of vermijden
  • meer of minder eten
  • meer alcohol gebruiken
  • meer medicatie nemen
  • meer roken
  • geen zin meer hebben in seks
  • niet kunnen ontspannen

Gerelateerde Thema's


Externe pagina's