Ik heb stress: wat nu?
TeleblokStress

Ik heb stress: wat nu?


Examenstress heeft verschillende oorzaken. De manier van aanpakken verschilt dus ook. Het is belangrijk dat jouw aanpak afgestemd is op de oorzaak van jouw stress en dat hij past bij jouw persoonlijkheid. Want jij bent diegene die ermee aan de slag moet.

Aanleiding wijzigen

De aanleiding van je stress wegnemen of veranderen kan helpen. Als je de oorzaak wegneemt, zal je stress dalen. Maar... meestal kan je de oorzaak niet zomaar wegnemen. Wat je niet kan wegnemen, kan je misschien wel wijzigen door bijvoorbeeld een ruzie bij te leggen. Tijdens de examenperiode kan je extra aanleidingen tot stress beter vermijden. Stel dit uit tot na de examens.

Ligt de oorzaak in je omgeving?

Kan je de situatie niet veranderen, verminder dan de stress door anders naar de situatie te kijken of door te werken aan de gevoelens die de stress oproept. Praat er bijvoorbeeld met iemand over. Voor een persoonlijk en anoniem gesprek kan je ook bij Teleblok terecht.

Ligt de oorzaak bij jezelf?

  • Is je kijk wel realistisch?
    Iedereen kijkt met een bepaalde bril naar de wereld, dit kan tot heel wat spanning en stress leiden. Zo kan je op termijn zelfs faalangst ontwikkelen. Probeer eens om je situatie te bekijken door de ogen van iemand anders. Stel je geen te hoge verwachtingen voor jezelf?

    Stress en spanning zijn heel menselijke gevoelens. Het is belangrijk om dit te beseffen en te aanvaarden. Je bent heus niet de enige persoon die zich angstig voelt. Focus op het hier en nu, zo groeien je efficiëntie, plezier en zelfvertrouwen. Stel heel concrete doelen en koppel hieraan concrete beloningen. Bijvoorbeeld: als ik dat hoofdstuk afgerond heb, mag ik 5 minuten pauzeren.

  • Zorg regelmatig voor ontspanning
    Een stressreactie die van korte duur is, kan helemaal geen kwaad voor je lichaam. Als je die korte periodes van stress afwisselt met voldoende ontspanning, kan je lichaam weer tot rust komen. Zorg ervoor dat je ontspant op de juiste manier, die bij je past.

    Een gecontroleerde ademhaling of relaxatietechnieken helpen je om rustig te worden en zelfcontrole te krijgen. Probeer bijvoorbeeld deze oefening eens uit.

  • Zorg voor een goede organisatie en planning
    Deadlines voor papers, deadlines om een bepaald vak te studeren, ... Al die tijdsdruk is vaak een oorzaak van examenstress. Zorg ervoor dat je een goede, duidelijke planning hebt. Op die manier hou je het overzicht van wat je wanneer te doen staat. Formuleer je doelen op een positieve manier. Het is veel fijner om iets te willen bereiken dan om iets te moeten vermijden.

  • Zoek steun bij anderen
    Verzorg je sociale contacten. Je kan stresserende situaties gemakkelijker de baas als je kan terugvallen op mensen die je vertrouwt, waarop je kan rekenen en waarmee je je gevoelens kan delen. Je emoties uiten in een goed gesprek, kan je spanning al aanzienlijk doen verminderen. Praat met iemand die je kan vertrouwen. Hiervoor kan je ook anoniem terecht bij Teleblok.

    Voor meer tips kan je terecht op de website van KU Leuven. Je vindt er een overzicht van wat je kan doen en laten op vlak van stress.

Beleving wijzigen

Vervang niet-helpende negatieve gedachten door helpende gedachten. Zo daalt je stress. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gedachten veranderen gebeurt niet van de ene op de andere dag, het vraagt veel inspanningen. 

Probeer jezelf bewust te worden van je niet-helpende gedachten. Schrijf ze op en probeer een helpende gedachte te vinden die ze kan vervangen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door 'Het lukt me toch nooit' te vervangen door 'Als anderen dit kunnen, kan ik het ook!'

Consequentie wijzigen

Je kan ook de consequenties aanpakken. Dit zijn de lichamelijke en geestelijke gevolgen die stress met zich meebrengt. Zo probeer je om de lichamelijke gevoelens die bij stress komen kijken te verminderen. Ga op zoek naar de manier waarbij jij je goed voelt en die jou helpt om stress aan te pakken.

Gerelateerde Thema's


Gerelateerde links