Hoe geraak ik af van het piekeren?
TeleblokStress

Hoe geraak ik af van het piekeren?


Stress en piekeren gaan vaak hand in hand. Een aantal tips en technieken kunnen je helpen om piekergedachten onder controle te krijgen. Hou er wel rekening mee dat je niet van de ene op de andere dag helemaal zal stoppen met piekeren. Je moet bewust tijd en aandacht aan je piekerprobleem geven. Probeer volgende tips zeker eens uit als je vaak piekert. Als één tip of techniek niet werkt bij jou, probeer het dan gewoon een andere keer opnieuw, test een andere tip of combineer er verschillende.

Piekeren helpt niet

Piekeren geeft je geen voordelen en lost zelden iets op. Je krijgt er geen diepe inzichten door, maar eerder een overdreven kijk op de werkelijke problemen. Door te piekeren verdraai je vaak de werkelijkheid op een negatieve manier. Wees je hiervan bewust.

Relativeer

Angst is een heel normaal fenomeen. Herken angst en relativeer het. Iedereen heeft wel eens angst. Probeer de zaken waarover je piekert in het juiste daglicht te zien. De vorige keer dat je angst had voor iets, leidde dit waarschijnlijk niet tot de negatieve gevolgen die je verwacht had. Je hebt niet alles in de hand. Je bent wie je bent en anderen zijn wie ze zijn. Piekeren helpt niet om gedrag van anderen of jezelf te veranderen.

Roep piekeren een halt toe

Zeg hardop 'STOP!' tegen je piekergedachten. Spreek jezelf aan met het idee dat al dat piekeren toch alleen maar je studietijd opslorpt.

Zoek afleiding

Als je maar blijft piekeren, neem dan tijd voor ontspanning of richt je aandacht ergens anders op. Je gebruikt hiervoor het best afleiding waarbij zowel concentratie als fysieke inspanningen aan bod komen zoals sporten, een spel spelen, samen lunchen, opruimen, ...

Sta op als je 's nachts piekert

's Avonds en 's nachts is er vaak de minste afleiding, daarom steken piekergedachten meestal net op die momenten de kop op. Als je 's nachts piekert is het beter om even op te staan en iets anders te doen. Je leidt zo je aandacht af, in plaats van uren te woelen in je bed.

Plan vaste piekermomenten

Gun jezelf piekertijd. Plan een piekerkwartiertje in. Laat al je gedachten even de vrije loop (best niet voor het slapengaan). Tijdens dit moment kan je je piekergedachten eventueel opschrijven of er met iemand over praten. Beëindig dit kwartiertje telkens met iets positiefs. Noteer wat er wel goed gaat of spreek jezelf bemoedigend toe. Best ga je na dit piekerkwartiertje echt iets doen. Concentreer je hierbij op die activiteit en zet je gedachten op nul. Verschuif doorheen de dag je piekergedachten naar je speciaal piekermoment of schrijf ze op tegen dan.

Schrijf het van je af

Schrijf piekergedachten op in een brief of dagboek. Zo kan je alles overzien en het een plaats geven. Je houdt een overzicht en de verschillende gedachten en gevoelens overheersen niet.

Ontspan

Ontspanningsoefeningen kunnen zowel helpen om met stress om te gaan als met piekeren. Zo kan je je lichaam en geest voldoende ontspanning geven.

Zoek steun

Over je zorgen praten, leert je te relativeren. Zoek een gesprekspartner die je begrijpt en van wie je denkt dat hij of zij goed met stress om kan. Het kan enorm deugd doen om eens uit te huilen bij iemand die je vertrouwt. Je kan tijdens de examenperiode van januari en juni ook terecht op de chatservice van Teleblok.

Blijf positief

Probeer het positieve in je piekergedachten te zien: kan je er bijvoorbeeld iets uit leren? Zo geraak je sneller over de stress heen en kan je beter nadenken over een oplossing voor het probleem. Richt je aandacht op positieve dingen die je zelfvertrouwen geven en probeer niet in de piekergedachten vast te raken.

Tijd voor actie

Zoek een oplossing voor je probleem. Ontken het niet, maar bedenk mogelijke oplossingen. Kijk naar de gevolgen van de oplossingen en kies de meest geschikte oplossing (ook al is die niet perfect). Besef dat je je best hebt gedaan en dat je niet meer kan doen. Probeer het los te laten.

Gerelateerde Thema's