Hoe ga ik om met paniek tijdens een examen?
TeleblokStress

Hoe ga ik om met paniek tijdens een examen?


Heb je tijdens je examen een paniekaanval? Hierbij enkele concrete tips om vlak voor, tijdens en na een examen deze paniek te counteren.

Vlak voor het examen

  • Laat je vlak voor het examen niet opjutten door andere studenten. Praat over andere zaken dan de inhoud van het examen. Zo begin je meer ontspannen aan het examen.
  • Spreek jezelf moed in. Als je positief denkt, voel je je sterker en rustiger.
  • Laat 'moet' achterwege. Waarom zou je moeten slagen of de nacht door moeten blokken? Wat zou er anders gebeuren? Relativeer dwingende gedachten en probeer te aanvaarden dat je kan mislukken. Geef niet toe aan faalangst.
  • Accepteer jezelf. Je bent wie je bent, een eenmalige prestatie verandert daar niets aan. Je bent geen mislukking als je een fout maakt. Dat is overdreven.
  • Schrijf aanmoedigingen en complimenten aan jezelf op een briefje en neem ze mee naar het examen.
  • Als je in paniek raakt, praat dan met iemand die je tot rust kan brengen.
  • Bereid je voor op successen die je kan behalen. Schrijf op wat er allemaal goed kan gaan.

Tijdens een examen

  • Blader eerst door je examenvragen. Deel dan je tijd rustig in en ga systematisch te werk in het oplossen van de vragen. Laat vragen open waar je niet meteen het antwoord op kent en km er later op terug.
  • Concentreer je op jezelf en probeer de omgeving zo veel mogelijk te negeren. Laat je tijdens het examen niet afleiden door gezucht of geblaas van anderen.
  • Maak je niet druk wanneer iemand al klaar is terwijl jij nog bezig bent. Iedereen heeft een ander werktempo. Sneller werken is geen garantie tot succes.
  • Roep jezelf even een halt toe wanneer negatieve gedachten tijdens het examen opkomen. Concentreer je op je ademhaling. Zo kun je je hoofd leegmaken en je geheugen de kans geven om opnieuw toegang te krijgen tot de gestudeerde leerstof. Probeer tijdens deze time-out terug rustig te worden.
  • Gebruik relaxatietechnieken om je lichaam tot rust te brengen.

Na het examen

  • Hou je niet bezig met het uitrekenen van je resultaat. Het heeft geen enkel nut.
  • Mislukken kan, fouten maken mag. Daar kan je sterker door worden. Maak je hoofd helemaal leeg door iets helemaal anders te doen, bijvoorbeeld: gaan sporten, wandelen of met vrienden over koetjes en kalfjes praten.
  • Wees trots op je goede resultaten. Zoek bij slechte resultaten naar wat jij kan doen om bij te sturen.

Gerelateerde Thema's