Hoe zorg ik voor minder stress op de dag van het examen?
TeleblokStress

Hoe zorg ik voor minder stress op de dag van het examen?


De dag van het examen is aangebroken. Bij velen een moment van stress. Je hebt het gevoel dat je een deel van de leerstof vergeten bent. Je vraagt je af of je wel alles bij hebt. Je raakt in paniek door de vragen van je medestudenten terwijl je samen in de gang staat. Hierbij enkele tips die je kunnen helpen om de rust te bewaren.

Vóór het examen

  • Zorg dat je goed in je vel zit als je vertrekt: neem een douche, trek comfortabele kleren aan, kam je haar, ...
  • Kom fris naar het examen en probeer de nacht voordien voldoende te slapen.
  • Leg de avond voordien alles klaar: je schrijfgerief, een flesje water, een rekenmachine of formularium als dat toegelaten is, je studentenkaart, ...
  • Leg het examen niet af met een lege maag. Eet iets op voorhand, het bevordert je concentratie.
  • Vertrek op tijd naar het examenlokaal zodat je niet gestresseerd toekomt.
  • Herhalen voor aanvang mag, maar studeer geen nieuwe leerstof meer. Zo zou je het overzicht over het geheel wel eens kunnen verliezen.
  • Vermijd extreme verhalen van andere studenten: hoe moeilijk het is, wat niet goed gaat, hoeveel ze gestudeerd hebben, ... Stresskippen die elkaar ondervragen 'om te helpen' zijn je grootste vijanden op dat moment. Ze kunnen je alleen maar helpen om het overzicht te verliezen.

Tijdens het examen

  • Neem de tijd om alle vragen aandachtig te lezen vooraleer je begint. Verdeel de tijd die je hebt zo goed mogelijk over de verschillende vragen.
  • Blijf rustig! Als je merkt dat je te veel zenuwen krijgt tijdens het maken van je examen, kijk dan even weg van je blad. Focus je even op jezelf in plaats van op het examen en haal rustig adem. Probeer positief en realistisch te blijven denken.
  • Krijg je tijdens het examen een black-out, panikeer dan niet. Tracht rustig adem te halen en heb voldoende geduld. Ga even verder met iets anders en misschien schiet het antwoord je later wel te binnen. Hoe harder je het je aantrekt, hoe langer de black-out blijft duren.
  • Als je het antwoord op enkele vragen niet kent, sla die dan even over en beantwoord eerst de vragen waarop je wel kan antwoorden.
  • Als je gelooft in een (kleine) geluksbrenger of talisman, neem hem dan mee. Het kan je alleen maar mentale steun geven.

Na het examen

  • Laat de moed niet zakken na een slecht examen. Een minder goed examen betekent niet dat alles verloren is.
  • Ontspan! Het is normaal dat je je na een examen extra vermoeid voelt. Je adrenaline neemt dan af en voelt dan pas hoeveel energie het examen je heeft gekost. Beweging, buitenlucht en ook relaxatie kunnen opnieuw extra energie geven.

Gerelateerde Thema's