Info en chat voor studentenPlannen

[Tips] van studenten om uitstelgedrag te vermijden


‘ Procrastination is the art of keeping up with yesterday’ – Don Marquis'

Een torenhoge stapel cursussen en boeken staart je aan. ‘Deze keer start ik echt op tijd met studeren’, zeg je. Mogelijks voor de elfendertigste keer. Spoiler alert: enige tijd later ben je helemaal mee met je sociale media, heb je alle Netflix releases gezien en een heel kleurensysteem uitgewerkt voor je kleerkast. En je boeken? Die liggen al onder het stof. Je start pas wanneer de deadline huiveringwekkend nadert. Jammer! Want was je er meteen mee aan de slag gegaan? Dan had je niet al je nagels afgebeten van de stress. 

Herken je jezelf hierin? Lees dan onze EHBU ( * eerste hulp bij uitstelgedrag). Ontdek de tips van ervaringsdeskundigen aka de studenten zelf.

Goed begonnen, is half gewonnen

- Naar de les gaan. Zo zit er al wat informatie in je hoofd. 

- Tijdens het jaar werken voor school door in grote lijnen al samen te vatten. 

- Als je op voorhand al samenvat, heb je tijdens het studeren het gevoel dat je werk verloren is als je de samenvatting niet studeert. 

- Vul springuren in het uurrooster op met studeren in plaats van te wachten, babbelen en Netflixen.

Plannen is de boodschap

Begin op tijd. Plan op maat. Houd een vaste structuur aan. Neem je deadline ruim en ontspan slim. 

- Zet een alarm in je agenda dat je aan je planning herinnert. 

- Op tijd je examenplanning opstellen helpt. 

- Elke dag hetzelfde schema houden. Study. Relax. Sleep. Repeat. 

- Duidelijke planning opmaken in de vorm die voor jou het beste werkt (een to-dolijst of een planning dag per dag). 

- Maak een realistische planning die rekening houdt met een mindere studiedag. Want iedereen heeft recht op een baaldag. Plan drie dagen in, verspreidt over de blok, om deze dagen in te halen. 

- Grote deadlines opsplitsen in kleinere deadlines en ze een paar dagen te vroeg in je agenda zetten. 

- Naast maandplanningen ook dagplanningen maken en ruim de tijd nemen voor vakken. 

- Kijk een serie van telkens max. 20 minuten in je pauze in plaats van een langere. Wist je dat een aflevering Friends ongeveer 20 minuten duurt? 

- Ik gebruik de pomodoro techniek: hierbij worden er vaste blokken van studeren afgewisseld met kort getimede pauzes. En jawel, dit wordt begeleid door een kookwekker in de vorm van een tomaat.

Blokken doe je niet alleen

Samen samenvatten? Uitzonderlijk veel studenten gaven aan dat sociale druk voor hen de sleutel is tot succes. Anderen kregen veel steun van hun omgeving.

- Samen studeren (aan dezelfde tafel of via videochat). 

- Erover spreken met kotgenoten. 

- Druk van een bepaalde geliefde (mijn partner). 

- Jezelf opleggen om te studeren op plaatsen waar anderen je kunnen zien (bijvoorbeeld bij oma en opa) Ondanks de brillenglazen mag je er zeker van zijn dat ze je niet uit het oog verliezen. 

- Naar de bib gaan. Andere mensen zien studeren motiveert jezelf om hard te werken. 

- Mijn mama motiveert mij en steunt mij enorm tijdens de examens. 

- Een planning maken met een vriendin. We waren wat competitief naar elkaar toe, dus hoe vroeger de ene begon, hoe sneller de andere al wou beginnen. En samen plannen om na de examens te shoppen? Dat hoort er ook bij. 

- Aan de lector vragen om je in de gaten te houden en tussendeadlines met hem maken. 

- Wanneer mijn ouders thuis zijn, verkwist ik minder tijd aan doelloos rondlopen in huis. 

- Vragen van medestudenten krijgen, dwingt me ook om opnieuw te studeren.

Durf hulp vragen aan een expert

- Stuvoplus studentenbegeleiding. 

- Vorming of workshop volgen. 

- De oorzaak van mijn uitstelgedrag vinden, in mijn geval faalangst. 

- Psychotherapie op school om mijn vermijdingsdrang te onderdrukken als ik stress heb. 

- Motiverende filmpjes opzoeken of ‘how to stop procrastinating’ kijken.

Maak gebruik van hulpmiddelen

- Kleurtjes stimuleren me echt om aan de slag te gaan. 

- Sinds vorig semester: de flashcards. En woordspinnen. 

- Forest app gebruiken om social media te blokkeren en zo bomen planten. 

- Oordoppen insteken.

Heb aandacht voor je studeeromgeving

- Een propere kamer helpt. 

- Leg je boeken de avond voordien al klaar. 

- Leg de cursus in kwestie in het zicht (midden op je bureau, op je pc, naast je bed…) 

- Leren op verschillende plaatsen en nieuwe plaatsen uitproberen om het leuk te houden en je beter te kunnen concentreren.

Weg met afleiding: go oldschool

- Je wachtwoorden van bijvoorbeeld Netflix laten aanpassen. 

- Op alles wat mij afleidt een post-it ‘AUGUSTUS’ plakken. 

- Alles wat me kan afleiden bij mijn ouders leggen. 

- Apps gebruiken om websites en apps te blokkeren of gsm niet in dezelfde kamer. 

- Ik print mijn leerstof, laat men smartphone en laptop uitstaan en leg die buiten handbereik. Waar dan? In de kelder terwijl ik op de tweede verdieping studeer. 

- Oude gsm zonder internet of muziek luisteren via MP3.

Luister naar je lichaam

- Ademhalingsoefeningen op moeilijke momenten. 

- Ik pas mijn dagritme aan naar het moment waarop ik het best kan studeren. 

- Ik stel meestal uit door oververmoeidheid en geef mezelf de kans om echt te rusten.

Wees mild

- Als het niet lukt, dan laat ik het voor die dag en vlieg ik er de volgende dag extra in. 

- Accepteer dat je een keer hebt uitgesteld en maak er toch nog het beste van. 

- Als het niet lukt, stop ik en sta ik de volgende dag vroeger op. Rise and shine!

Bekijk het op lange termijn. Wat als...

- Denken aan de fijne momenten in de zomer. 

- Toekomstgericht denken. Bijvoorbeeld geen herexamens. 

- Denken aan een examenloze augustus. 

- Mezelf motiveren met waarom ik de opleiding doe.


Heb jij nog andere tips om uitstelgedrag te verminderen? Wil je deze graag delen?

Wacht er niet te lang mee. Bezorg het ons samen met je naam, leeftijd en mailadres via teleblok@cm.be.