Waarom chatten bij Teleblok?
TeleblokChat

Waarom chatten bij Teleblok?


Chat is een vertrouwd medium voor jongeren. De chat van Teleblok is volledig gratis en anoniem. Dat maakt deze methodiek een heel laagdrempelige eerste kennismaking met hulpverlening. Een student bepaalt zelf hoeveel hij of zij vertelt, hoe ver hij of zij gaat. En lukt het niet van de eerste keer: Teleblok is de hele examenperiode beschikbaar.

Chat is een vertrouwd medium voor jongeren. De chat van Teleblok is volledig gratis en anoniem. Dat maakt deze methodiek een heel laagdrempelige eerste kennismaking met hulpverlening. Een student bepaalt zelf hoeveel hij of zij vertelt, hoe ver hij of zij gaat. En lukt het niet van de eerste keer: Teleblok is de hele examenperiode beschikbaar.


Via chat worden hulpkreten bovendien snel en krachtig verwoord. Oproepers komen meteen to-the-point en maken daardoor problemen sneller bespreekbaar.

Een luisterend oor is geen therapie, het is wat het is: iemand die met volle aandacht, zonder taboe of oordeel, zijn tijd en aandacht aan je schenkt. Voor veel studenten biedt zo’n gesprek de rust in hun hoofd die ze zoeken. Die rust heb je nodig voor je weer helder kan denken en handelen.

Alles neerschrijven helpt om je gedachten op een rijtje te zetten. Als je gaat schrijven, ‘zie’ je wat je denkt. Je moet zoeken naar de juiste woorden die omschrijven hoe jij je voelt. Door het op te schrijven, lees je letterlijk waar je pijn, je stress zit. Je schrijft het van je af. Het helpt om je situatie duidelijker in kaart te brengen en te begrijpen waar het scheef zit.

In een gesprek bevestigen en bemoedigen onze vrijwilligers waar ze kunnen. Ze proberen de krachten van de oproeper te zoeken en benadrukken. Gesprekken duren soms een kwartier, soms een uur. Altijd proberen we om in die korte tijd dieper te geraken, het te hebben over de echte gevoelens, gedachten, angsten, twijfels. De vrijwilligers geven geen kant-en-klare oplossingen, de wondertip bestaat helaas niet. Het helpende zit voor veel studenten in het kunnen ventileren en de rust die dat brengt. Eens de rust is neergedaald, weten veel student vaak zelf wel wat hij of zij nodig heeft of te doen staat. Waar nodig verwijzen we door naar andere bronnen van hulpverlening. Zo zindert een kort gesprek toch nog wel even na bij de student.