Hoe kan ik afleiding weerstaan?
TeleblokAfleiding

Hoe kan ik afleiding weerstaan?


Als je aan het studeren bent, kan alles afleiding zijn. Vaak is het moeilijk om aan deze afleiding te weerstaan. Daarom geven we je wat informatie en enkele tips, die je hierbij kunnen helpen. Zo kan je proberen om de verleiding weg te halen en om je hoofd leeg te maken.

Haal de verleiding weg

  • Leg je smartphone, tablet en laptop aan de kant. Beter nog: schakel je digitale toestellen helemaal uit, leg ze in een andere kamer, geef ze aan je moeder in bewaring of trek de internetkabel uit. Er bestaan heel wat apps die je helpen om digitale verleiders even op pauze te zetten. Heb je je laptop nodig, vermijd dan doelloos surfen door vooraf te bepalen waarover je informatie zoekt en welke apps of programma’s je daarvoor nodig hebt. Je kan jezelf ook een tijdslimiet geven  om te verhinderen dat je te veel tijd verliest. 

Tip: post op sociale media dat je gaat blokken de komende 3 uur en dat je pas nadien terug online bent. Dan moet je niet piekeren of vrienden je onbereikbaar zouden vinden. 

Meer tips tegen digitale afleiding: https://generationm.be/schoolstuderen/zorgtjouwsmartphoneookvoorteveelafleidingtijdensdeblokzolosjetop

  • Ruim je bureau op voordat je begint te studeren en leg alle nodige spullen klaar. Leg alles wat je niet nodig hebt uit je zicht. Maak de ruimte niet te warm, niet te koud, goed verlucht en goed verlicht. Zet een fles water en een glas klaar. Zoek een rustige ruimte om te studeren, met weinig afleiding.
  • Is er te veel afleiding thuis of op kot? Samen blokken met medestudenten kan zorgen voor de nodige motivatie of druk. In een bib of ander blokpunt zijn minder afleiders, het is er stil en je bent minder geneigd om je met iets anders bezig te houden. Iedereen blokt, dat creëert een soort sociale druk en controle om te studeren. Je kan ook samen pauzeren, want even een praatje slaan is veel leuker dan alleen te pauzeren.
  • Word je snel afgeleid door achtergrondgeluid, dan kunnen oordoppen of instrumentale muziek (bv. barok of lounge) helpen. Songteksten of gebabbel kunnen je afleiden. Luister dus niet naar muziek met tekst, want je bent geneigd om de tekst te verwerken. Rustige muziek zal helpen om je hartslag te vertragen en je lichaam te doen ontspannen.  Zoek voor jezelf eens uit of je met muziek kan studeren en met welke soort muziek dit het beste lukt.
  • Vraag mensen in je omgeving om je met rust te laten. Een 'niet-storen'-bord aan je deur kan helpen. 

          Tip: Hang je examenrooster of planning in de keuken, zo weet iedereen wanneer je examens hebt en wanneer je gaat pauzeren.

Maak je hoofd leeg

  • Als je de hele dag piekert of stress hebt, is het normaal dat je je niet ten volle kunt concentreren. Probeer de dingen waar je mee zit even los te laten.
Leg jezelf niet teveel druk op en probeer de druk die anderen op je leggen wat te relativeren. Wat telt, is dat jij alles doet wat je op dat moment kan. Te veel druk zorgt ervoor dat je meer bezig bent met de vraag of het allemaal wel zal lukken, in plaats van met je studies zelf. Toch is te weinig druk ook niet goed, het zorgt ervoor dat je niet goed gefocust bent en misschien zal uitstellen.
 
Tip: Hoe je je zorgen van je af zet, is heel persoonlijk. Ieder heeft zijn eigen trucjes om zijn hoofd leeg te maken: een toertje gaan lopen, alles van je afschrijven, ademhalingsoefeningen, een babbel met een vriend(in),… Voor een anoniem gesprek kun je terecht bij Teleblok.
 
  • Het is fysiek onmogelijk om je een volledige dag aan een stuk concentreren. Na 50 minuten daalt je concentratievermogen met ongeveer de helft. Heel normaal dus, dat je brein dan afleiding zoekt. Regelmatig ontspannen  is noodzakelijk om je concentratiepeil op te krikken. Om het half uur 5 minuutjes, of om de 50 minuten 10 minuutjes pauze doen al wonderen.
Tips voor goeie pauzes: probeer iets helemaal anders te doen, weg van je boeken en uit je studeerruimte. Hang je hoofd even uit het raam, ga spelen met de hond, eet of drink iets klein, doe een babbel. Je brein heeft tijdens het studeren extra veel zuurstof nodig, ga dus af en toe de buitenlucht in. Digitale toestellen zorgen niet voor de beste pauzes, want je blijft zitten, kijken, informatie verwerken, enz.
 
  • Zorg ervoor dat je niet begint te studeren met een lege maag, dorst of een volle blaas. Je aandacht zal dan automatisch afdwalen naar de lichamelijke ongemakken.
Je kan best een lichte maaltijd eten voordat je begint te studeren. Te veel eten of eten dat zwaar op je maag ligt, maakt het moeilijker om te concentreren. Tijdens het studeren kan je af en toe een kleine snack eten, zoals studentenhaver. Zie ook dat je voldoende water drinkt, zo vermijd je hoofdpijn.
 
  • Je hersenen kunnen niet multitasken. In plaats van twee dingen tegelijk te doen, gaat je brein wisselen tussen taken: je cursus lezen, smartphone controleren, terug naar je cursus, chatten met een vriend(in), tekeningetjes maken in je samenvatting, mails even controleren, enz. Het is vermoeiend voor je brein om van de hak op de tak te springen.
Je brein werkt efficiënter als het zich maar op één taak moet concentreren gedurende een paar uur. Dat gaat gemakkelijk als je concrete taken plant en een checklist maakt van wat je gaat aanpakken. Splits grote taken op in kleine deeltaken zoals: samenvatting maken van hoofdstuk 1, oefensessie 3 herhalen, enz. Kleinere taken kan je gemakkelijker afvinken, dat geeft meteen voldoening.
 
Komt er een nieuwe taak in je op, schrijf die dan gewoon onder aan het lijstje. Zo wordt het duidelijk wat je nu gaat doen (en wat niet). Begin met de lastige taken, zo ga je ze minder snel uitstellen door eerst gemakkelijkere of leukere taken te doen.
 
Concentreren op één taak is vaak een kwestie van gewoontes creëren. Het is heel anders om plots niet meer toe te geven aan de verleiding om je smartphone te checken, om maar één voorbeeld te geven. Oefening baart kunst!
Tip: motiveer jezelf met een beloning na een afgehandelde taak. Na dit hoofdstuk mag ik een toertje gaan lopen, een vieruurtje eten, luisteren naar een paar favoriete nummers, enz.
 
  • Wanneer je de leerstof boeiend vindt, komt concentratie vanzelf. Probeer bij een minder interessant vak een andere studiemethode; bv. mindmaps maken, zelf les geven, vragen stellen aan medestudenten, voorbeelden zoeken, schema’s maken, jezelf vragen stellen over de leerstof, enz.
Media:

Gerelateerde Thema's


Gerelateerde Artikels